vrijdag, oktober 06, 2006

Desert Cops

Afgelopen woensdag heb ik een heel enthousiast verhaal gehoord van Jeroen Huisman. Hij werkt als supervisor op de meldkamer van de Politie Haaglanden. Samen met zo'n 25 politie-collega's heeft hij de stichting Desert Cops opgericht. Deze club gaat deze maand een reis met auto's, motoren en vrachtwagens maken naar Banjul, Gambia. Al die voertuigen laten zij achter in Gambia om ze daar te schenken aan lokale artsen en medische instellingen. Verschrikkelijk belangrijk, om de broodnodige medische hulp te kunnen verlenen aan de bevolking van Gambia. Bijvoorbeeld: door het achterlaten van 1 ambulancevoertuig wordt in 1 klap de totale ziekenwagen-vloot van heel Gambia verdubbeld...
Ook zullen deze politiemannen de lokale bevolking opleiden om alle achtergelaten voertuigen te kunnen onderhouden, zodat ze nog hèèl lang daar kunnen rondrijden.

Een heel mooi initiatief, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met de stichting Riders for Health

dinsdag, oktober 03, 2006

PicNic '06

Vorige week bezocht ik 2 dagen het cross media event PicNic '06
Eén van de grotere onderwerpen op het congresprogramma was People's Media, aansluitend op een belangrijke marketingtrend: de consument wordt producent.
Met name vanuit de VS een paar vaardige en interessante sprekers.

Dan Gillmor (oprichter en directeur van het Center for Citizen Media) gaf een zeer interessante lezing over de consument als maker, als leverancier van nieuws en als commentator.

Craig Newmark van de super populaire Craigslist liet weten dat alles draait om vertrouwen en ‘the wisdom of crowds’; een grote groep mensen is slimmer dan een kleine elite. Als je het publiek op de juiste manier gebruikt dan kun jij ervan leren, want het publiek bepaalt uiteindelijk zelf wat wel of niet goed is.

Zij lieten hele mooie voorbeelden zien van succesvolle sites, waarbij de consument gebruikt wordt als producent. Een one-liner die heel veel terugkwam was: "Content will stay King", maar bijna iedereen maakte daarbij de aantekening dat de tradiotionele contentproducenten staan te slapen en niet (voldoende) in de gaten hebben wat er gebeurt op het web.

Een paar aardige voorbeelden zijn

http://www.yelp.com/ (Real People, Real Reviews)
http://www.zvents.com/ (find local events fast)
http://www.technorati.com/ (who's saying what. Right now.)
http://amsterdam.craigslist.org/ (Local community classifieds and forums - a place to find jobs, housing, goods & services, social activities, a girlfriend or boyfriend, advice, community information, and just about anything else -- all for free, and in a relatively non-commercial environment.)