zaterdag, november 11, 2006

ITS World Congress

Van 8 t/m 12 oktober was ik in London om het ITS World Congress bij te wonen. ITS is min of meer het vakgebied waar ik bij de ANWB mee bezig ben. Intelligente Transport Systemen of Services (ITS) is het internationale verzamelbegrip voor de toepassing van diverse technologieën in relatie tot verkeer en vervoer om systemen veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker te maken zonder noodzakelijkerwijs de fysieke infrastructuur te veranderen.

Mijn interesse ging vooral naar twee zaken uit:
  1. de ontwikkeling van verkeersverwachtingsmodellen.
    Met de introductie van de 'verkeersverwachting' weet straks iedere reiziger hoeveel tijd hij precies kwijt is aan zijn reis. Of het nou via de pc, een mobiele telefoon, een BlackBerry of een navigatiesysteem (en ga zo nog maar even door) is, het model geeft een individueel advies over het ideale vervoermiddel (of een combinatie) plus de verwachte reistijd van deur tot deur.

  2. de integratie van actuele reisinformatie in navigatiesystemen
    Leuk zo'n TomTom, maar hoe zorg ik er nou voor dat-ie onderweg ook echt rekening houdt met de actuele situatie op de weg en dat ik zonder files zo snel mogelijk op mijn bestemming kom?
Op woensdagochtend bezocht ik de centrale van Transport for London, de grote multi-modale verkeerscentrale van de metropool. Daarna maakten we een rondrit om diverse systemen waarmee informatie automatisch wordt ingewonnen te bekijken. Dit is bijvoorbeeld een camerasysteem bij de Big Ben, waarin zowel een kentekenherkennings-systeem als een online webcam zijn gemonteerd.






Geen opmerkingen: